Jak zrobić matowy lakier samochodowy?

photo 1603584173870 7f23fdae1b7acropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwyM3x8Y2FyfGVufDF8MHx8fDE2NTM5MTY3NDMixlibrb 1.2.1q80w1080

Do zabezpieczania karoserii samochodów najczęściej wykorzystuje się metaliczny lakier o idealnym połysku. Niektórzy jednak stawiają na bardziej oryginalny efekt, przygotowując matową powłokę. To sposób pokrycia karoserii, który znany jest od wielu lat, choć nie jest obecnie tak popularny. Matowa powierzchnia ma swoich zwolenników i przeciwników, jednak jedno jest pewne – taka karoseria z pewnością wyróżni się spośród innych. Jak ją przygotować?

Efekt matu znany nie od dziś…

Pomysł na utworzenie powłoki bez połysku pojawił się już w latach 40. ubiegłego wieku. Wtedy do głosu doszła idea hot roddingu, czyli specjalnego typu tuningu samochodu, który miał na celu obniżenie jego masy. Właściciele pojazdów decydowali się wówczas na usunięcie wszelkich zbędnych dodatków z pojazdu po to, by zmniejszyć wagę auta i przez to zwiększyć jego aerodynamikę.

Do powyższego stylu idealnie pasował matowy odcień lakieru. Stąd też często samochody pokrywano tym specjalnym typem mieszanki. Dziś jest mniej popularny, choć amatorzy oryginalnego designu również decydują się na taki sposób wykończenia karoserii.

Jak przygotowuje się matowy lakier?

Proces jest bardzo podobny do standardowego malowania auta. W pierwszej kolejności przeprowadza się niezbędne korekty w strukturze karoserii. Wszelkie wgniecenia, ubytki trzeba uzupełnić szpachlą i zeszlifować do gładkiej powierzchni. Następnie nakłada się warstwę podkładową oraz lakier bazowy, który nadaje kolor.

Później nanosi się kilka powłok lakieru bezbarwnego, który zawiera dodatek specjalnej pasty matującej. To ona wpływa na rozproszenie światła, co pozwala uzyskać tak nietuzinkowy efekt. Cały proces lakierowania może trwać nawet kilka dni i, podobnie jak tradycyjne malowanie pojazdu, wymaga sterylnych warunków.

Czy taki lakier się poleruje?

Najczęściej po przygotowaniu tradycyjnej powłoki pracownicy przystępują do szlifowania zewnętrznej warstwy. Ten proces ma wygładzić powierzchnię lakieru bezbarwnego i nadać karoserii właściwy połysk. Gdy chcemy uzyskać efekt matu, polerowanie najczęściej jest mocno ograniczone…

Tutaj wystarczy jedynie lekko oczyścić powierzchnię, wykorzystując pastę o najdrobniejszym typie ścierniwa. Dobór metody zależy też od efektu, który chcemy uzyskać – możemy przygotować zarówno efekt matu, jak i półmatu, odpowiednio opracowując końcową powierzchnię powłoki. Na koniec warto jeszcze pokryć przygotowany lakier woskiem lub specjalną warstwą ochronną, zabezpieczającą przed mechanicznymi uszkodzeniami.

Może spodobać Ci się również:

Jak zostać rekruterem? Agencja HR

Jak zostać rekruterem? Agencja HR

1 listopada 2020

Kluczową zaletą pracy w agencji staje się ,,inność” procesów rekrutacyjnych. Każdy kolejny projekt okazuje się być wyzwaniem. Skutkuje to tym, że mamy pewne powiązania z licznymi stanowiskami, jak i również…

Czytaj więcej