Zanim sięgniesz po antybiotyk – domowe sposoby na przeziębienie

Zanim sięgniesz po antybiotyk - domowe sposoby na przeziębienie

Sezon jesienno-zimowy, wraz ze swoimi zmianami pogody, sprzyja rozwojowi bakterii, które są najczęstszą przyczyną przeziębień. W walce z nim pomagają nam antybiotyki, przez wielu nazywane zarówno “błogosławieństwem, jak i przekleństwem XXI wieku”. Z jednej strony pomagają leczyć różnego rodzaju choroby o podłożu bakteryjnym, jednak z drugiej strony zbyt częste ich przyjmowanie może się przyczynić do uszkodzenia naturalnej flory bakteryjnej organizmu, a także (w dłuższym okresie czasu) do uodpornienia się bakterii na antybiotyk (tzw. antybiotykooporność). W związku z tym coraz więcej zwolenników zyskują antybiotyki naturalne, które mają podobne działanie do tych syntetycznych, jednak bez skutków ubocznych dla organizmu. 

Cebula

Dzięki zawartym w niej fitoncydom (związkom lotnym uwalnianym podczas krojenia) oraz związkom nielotnym, cebula pomaga w leczeniu zapalenia górnych dróg oddechowych, a także w przypadku zakażenia przewodu pokarmowego. 

Najbardziej popularną formą przyjmowania jej w trakcie przeziębienia jest syrop, który można uzyskać zasypując cukrem poszatkowaną cebulę i odstawiając ją na kilka godzin.

Czosnek

Jedni go uwielbiają, inni wręcz nienawidzą, a wszystko to ze względu na charakterystyczny smak i zapach. Niezależnie jednak od tego, czosnek jest jednym z najbardziej skutecznych naturalnych antybiotyków, który poza działaniem antybakteryjnym posiada także właściwości wzmacniające organizm. 

Miód

Oprócz szeregu właściwości, takich jak np. przeciwzapalnych czy bakteriobójczych, miód, spożywany regularnie, wykazuje także spory wpływ na wzrost odporności organizmu. Zalecany jest zwłaszcza w przypadku infekcji górnych dróg oddechowych. Jednak ma także korzystny wpływ na układ krążenia i układ pokarmowy. Dodatkową zaletą miodu jest jego to, że można go używać zamiast cukru, np. jako dodatek do herbaty czy deserów.

Imbir

Znany przede wszystkim jako przyprawa o charakterystycznym, intensywnym zapachu i smaku. Korzeń imbiru wykazuje działanie przeciwzapalne i antybakteryjne. Spożywany w trakcie infekcji (np. jako dodatek do herbaty) łagodzi kaszel i ból oraz działa przeciwgorączkowo.

Należy jednak pamiętać, że nie każdy powinien spożywać imbir. Unikać go powinny osoby z refluksem żołądka, wrzodami żołądka lub dwunastnicy, osoby z nadciśnieniem, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Cytryna

W okresie jesienno – zimowym to właśnie cytryna jest jedną z pierwszych rzeczy, po które sięga prawie każdy. Dzięki zawartości witaminy C pomaga w walce z przeziębieniem, a także łagodzi jego objawy. Cytryna najczęściej dodawana jest do herbaty wraz z miodem i imbirem.

Może spodobać Ci się również:

Co to są suplementy diety? Jakie korzyści płyną z przyjmowania suplementów?

1 stycznia 2022

Prawidłowa dieta to jeden z ważniejszych czynników, jeżeli chodzi o nasze zdrowie. Warto jednak wiedzieć, że to, co spożywamy na co dzień z różnych względów, może nie być wystarczające. Aby…

Czytaj więcej