Gdzie jest wahacz w samochodzie? I jaką pełni rolę?

photo 1474065581914 e24d783b0c55cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwyNnx8Q2FyJTIwYWlyJTIwY29uZGl0aW9uaW5nfGVufDF8MHx8fDE2NDEyODk3MDIixlibrb 1.2.1q80w1080

Prowadząc samochód osobowy często nie zdajemy sobie sprawy jak silne przeciążenia nasze auto musi wytrzymać. Pokonywanie zakrętów przy dużej prędkości czy jazda po nierównej nawierzchni stanowi spore obciążenie dla układu kierowniczego i zawieszenia. Szczególnie mogą być tu narażone wahacze – specjalne elementy, które umożliwiają bezpieczną jazdę. Czym one są i jaką pełnią funkcję w samochodzie?

Wahacz zawieszenia – co to takiego?

Jest to część w kształcie litery A lub U przygotowany z różnych odmian metalu. Zazwyczaj posiada też elementy wykonane z gumy, które instalowane są najczęściej w miejscach łączeń. To podstawowy składnik układu zawieszenia, który zapewnia bezpieczeństwo na drodze i komfort jazdy.

Jak wskazuje dobry mechanik, głównym zadaniem wahacza jest utrzymanie zwrotnicy lub piasty koła we właściwej pozycji. Często nazywany jest on elementem wodzącym koło i oddzielającym je od masy samochodu. Bez wahacza nie dałoby się przeprowadzić podstawowych manewrów, takich jak ostry skręt, jazda po łuku czy poruszanie się po nierównej powierzchni.

Uszkodzony wahacz – jakie są najczęstsze przyczyny awarii?

Najczęściej właściwy element nie jest narażony na uszkodzenia. Wahacz został przygotowany z wytrzymałych metali i zabezpieczony przed działaniem korozji, więc do jego uszkodzenia mechanicznego dochodzi niezwykle rzadko. Częściej usterki występują na akcesoriach łączących, takich jak sworzeń wahacza, tuleja czy guma okrywająca pracujące części metalowe.

Jakie są objawy uszkodzenia lub zużycia wahaczy? Kierowca z pewnością zauważy pogorszenie komfortu jazdy. Charakterystyczne skrzypienie, metaliczne stuki czy silne drgania w trakcie jazdy po nierównościach mogą stanowić sygnał do odwiedzenia dobrego mechanika. Kraków jest miejscem, w którym wiele warsztatów chętnie udzieli pomocy przy naprawie wahacza.

Jak uniknąć usterki elementu?

Przy podejrzeniu wystąpienia usterki najlepiej od razu zgłosić się do warsztatu. Wykwalifikowany mechanik samochodowy szybko sprawdzi przyczynę problemu i zaproponuje najkorzystniejsze rozwiązania. Osoby niedoświadczone nie powinny rozwiązywać sprawy na własną rękę – istnieje przy tym ryzyko pogorszenia kondycji układu.

Teoretycznie sprawny wahacz powinien wytrzymać około 150 tysięcy km przebiegu. W praktyce jednak jazda po drogach kiepskiej jakości może zmniejszyć ten limit. Warto jednak podkreślić, że stan elementu jest regularnie sprawdzany podczas corocznych badań diagnostycznych. A usterka wahacza wykryta w trakcie badania musi zostać natychmiast usunięta, ponieważ stanowi zagrożenie dla kierowcy.

Może spodobać Ci się również:

“Wiosna, ach to Ty!”, czyli wszystko, co powinnaś wiedzieć o swoim typie urody

“Wiosna, ach to Ty!”, czyli wszystko, co powinnaś wiedzieć o swoim typie urody

5 kwietnia 2020

Wiosna kojarzy nam się z budzącą się do życia przyrodą. Po mroźnej i pełnej kontrastów zimie nadchodzi ciepła, kolorowa wiosna. Taki jest właśnie wiosenny typ urody – pełen ciepła i…

Czytaj więcej